Czy wzrastająca liczba osób żyjących samotnie wiąże się ze zmianą systemu wartości i jego nakierowaniem na dobra materialne lub związane wyłącznie z własną osobą? Czy cele życiowe Polaków się zmieniły? Czy dla Singli ważniejsze są dobra materialne niż znalezienie partnera? CBOS przeprowadziło w 2010 r. badanie dotyczące planów i dążeń życiowych Polaków (źródło: www.cbos.pl). Wynika z nich, iż cele życiowe Polaków skupione wokół rodziny zajmują drugie miejsce w hierarchii ważności celów życiowych badanych i plasują się tuż za celami związanymi z finansami i pracą. Wśród badanych deklarujących wartości rodzinne jako priorytetowe, 8% osób dopiero planowało znalezienie partnera i założenie rodziny. W grupie ludzi młodych (18-34) lata na pierwszym miejscu pojawiły się cele związane życiem zawodowym (66% ankietowanych), tylko 19 % podawało założenie rodziny jako najważniejszy cel. Cele życiowe Polaków, szczególnie młodych ludzi to również zdobycie wykształcenia (30%) oraz potrzeba znalezienia pracy i poprawy warunków mieszkaniowych (22%).
Tego
typu przewaga celów materialnych i finansowych w hierarchii wartości
młodych ludzi może wiązać się z podkreślaną obecnie przez wielu
psychologów obawą przed porażką na polu materialnym i związaną z tym
niemożnością zapewnienia bytu rodzinie. Nastawienie to może pogłębiać
się w dobie walki o dobrą pracę i związaną z tym niepewnością
przyszłości. Nietrudno zauważyć, że wartości finansowe przypisuje się
przede wszystkim mężczyznom jako tej części relacji partnerskiej czy
małżeństwa, której zadaniem jest utrzymanie odpowiedniego bytu
materialnego rodziny. Znalazło to również potwierdzenie w powyższych
badaniach: to właśnie mężczyźni, częściej niż kobiety, opowiadali się za planami związanymi z pracą i finansami. Jednak samotność kobiety nie jest obcym zjawiskiem w Polsce.
Znamienny okazał się również fakt, iż kobiety, jakkolwiek nadal największą wagę przywiązują do wartości rodzinnych, to jednak częściej niż dawniej opowiadają się również za planami życiowymi związanymi z własną osobą, stąd częściej niż dawniej deklarują, że nie przeszkadza im życie Singla. Może to również wiązać się z przemianami społecznymi i większymi niż kilkanaście lat temu możliwościami dla kobiet, oferującymi im kompleksowy rozwój osobisty (np. warsztaty rozwoju osobistego, specjalne grupy rozwojowe dla kobiet). Samotność kobiety nie jest już postrzegana jako coś złego, coraz mniej osób uważa Singielki za smutne stare panny. Dzięki wzmocnieniu pozycji kobiet i możliwości spełnienia się przez nie na polu zawodowym w takim samym stopniu jak mężczyźni, kobiety nie uzależniają już swojego szczęścia od związku partnerskiego. Wprost przeciwnie: nowoczesny świat ma wiele ofert dla Singli, możliwe jest spełnienie na wielu innych polach, przy czym polegając wyłącznie na sobie, wiele kobiet zyskuje jeszcze większe poczucie bezpieczeństwa i wolności, dlatego odpowiadać im może życie Singla.
Ciekawy obraz polskiego singla wyłania się z badania „Metra” pt. „Pokolenie wyżu”, przeprowadzonego w 2008 roku przez MB SMG/KRC (źródło www.emetro.pl). O opinię pytano wówczas osoby, które wiodą życie Singla. Okazało się, iż wśród badanych aż 47% Singli widzi siebie w małżeństwie i 14% w nieformalnym związku. Takie proporcje przeważają również u osób w wieku 24-29 lat. Wynika z tego, iż tzw. „singielstwo” mimo...
Klauzula Informacyjna My Dwoje: 1. Administratorem danych osobowych (ADO), czyli podmiotem decydującym w jaki sposób będą przetwarzane Twoje dane osobowe jest: Fire Media Interactive Ltd, Kemp House, 152-160 City Road, EC1V 2NX Londyn, Wielka Brytania. 2. ADO wyznaczył Inspektora Danych Osobowych, z którym kontakt jest możliwy pod adresem e-mail iod@mydwoje.pl, 3. Twoje dane osobowe są gromadzone i przetwarzane w następujących celach: - realizacji zawartej z Tobą umowy, w tym umożliwienia nam świadczenia usług drogą elektroniczną, - realizowania usług oferowanych przez serwis na podstawie wyrażonej przez ciebie zgody, - w celach podatkowych, rachunkowych i ewentualnych roszczeń i. in.– na podstawie obowiązujących i nałożonych na ADO przepisów prawa oraz do ochrony żywotnych interesów osoby, której danej dotyczą lub innej osoby fizycznej, -celach marketingowych w tym prowadzenie marketingu bezpośredniego, prowadzenia badań i analiz serwisu, między innymi pod kątem jego funkcjonalności, poprawy działania czy też oszacowania głównych zainteresowań i potrzeb użytkowników - na podstawie prawnie uzasadnionego interesu ADO, 4. Twoje dane są przekazywane do zaufanych podmiotów współpracujących z serwisem w ściśle określonych celach. 5. Dane osobowe będą przechowywane przez czas obowiązywania zawartej umowy, a po tym czasie przez okres wymagany obowiązkami nałożonymi na ADO przepisami prawa, tj. obsługi po usługowej, dochodzenia ew. roszczeń w związku z wykonywaniem umowy, w celu wykonania obowiązków wynikających z przepisów prawa, w tym w szczególności podatkowych i rachunkowych oraz w celach prawnie uzasadnionego interesu ADO maksymalnie przez okres 30 lat. 5. Osoba, której dane są przetwarzane w granicach określonych w RODO ma prawo do żądania od administratora dostępu do swoich danych osobowych, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania lub wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania danych, a także przenoszenia danych oraz wniesienia skargi do Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych, ul. Stawki 2, 00-193 Warszawa, a w przypadku wyrażenia dobrowolnej zgody na przetwarzanie danych osobowych – prawo do cofnięcia tej zgody w dowolnym momencie, co nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania, którego dokonano na podstawie zgody przed jej cofnięciem, 6. Dane będą wykorzystywane do automatycznego podejmowania decyzji w celu przygotowania wyboru ofert matrymonialnych dopasowanych do kandydata, 7. Dodatkowe informacje dotyczące przetwarzania danych osobowych znajdziesz w Polityce prywatności Serwisu.
Po co szukać na siłę ..Uczuć ..Miłości ..
Nic na siłę ..
Skoro taki LOS .. to lepiej być ..
SAMOTNYM KAWALEREM / 49 l z Podlasia